Ons Etten-Leur Lokale Politieke Partij Open & Eerlijk voor een zorgzame maatschappij Verruimen terrasmogelijkheden tijdens Corona

Standpunten van Ons Etten-leur

Voor inhoudelijke vragen of opmerkingen kunt u contact opnemen met onze fractie via info@ons-etten-leur.nl

Home > Onze standpunten > Verruimen terrasmogelijkheden horeca-ondernemers

Aandacht gevraagd voor verruimen terrasmogelijkheden horeca-ondernemers Etten-Leur

Ingezonden brief aan het college 26 mei 2020

Aan gemeente Etten-leur,

Betreft: verruimen terrasmogelijkheden horeca-ondernemers Etten-Leur

De fractie van Ons Etten-Leur verzoekt de gemeente om de terrasmogelijkheden van de horeca-ondernemers in Etten-Leur te verruimen.

Het is vanaf 1 juni weer mogelijk voor de horeca om haar deuren te openen, zij het met een aantal beperkingen. Voor binnenlocatie’s geldt een beperking van maximaal 30 gasten, bovendien moet er vooraf worden gereserveerd, voor kleinere etablissementen is dit aantal niet haalbaar vanwege de 1,5 meter afstand.

Gezien het feit dat veel horeca-ondernemers al langere tijd geen inkomsten hebben en met bovenstaande verruiming ook niet rendabel kunnen zijn, zien wij mogelijkheden om via een terrasuitbreiding enigszins tegemoet te komen aan dit ongemak.

Het voorstel is om vanaf vrijdag 16.00 tot zondag 22.00 deze mogelijkheid aan te bieden.
Dit betekent dat tussen deze tijden gedeeltes van de rijbaan worden afgezet zodat de ondernemer zijn terras verder kan uitbreiden.

Bij horecagelegenheden die aan een plein grenzen, kan dit plein worden omgezet naar voetgangersgebied, zodat ook hier mogelijkheden zijn om het terras uit te breiden.
Naast de voordelen voor de ondernemer, is ook de consument gebaat bij deze mogelijkheden.
Het wordt niet “vechten” om een tafeltje, of na 1 drankje weer opstappen omdat de volgende gasten staan te wachten, dit leidt naar de mening van Ons Etten-Leur tot situaties die snel uit de hand kunnen lopen.

De horeca-ondernemers zijn creatief genoeg om dit grotere terras voldoende te bedienen voor de consument, hetzij door een stukje zelfbediening of door te bestellen via een app.

Wij vragen de gemeente om op korte termijn in overleg te gaan met de ondernemers en mee te bewegen in bovenstaande oplossing.

Met vriendelijke groet namens de fractie van Ons Etten-Leur

René Verwijmeren